عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

اسلام مخالف مد و تجدد نیست/ نهادینه شدن حس زیبایی و زیبا‌شناسی در فطرت انسان

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: اسلام با مد و تجدد مخالف نیست، اما مدی که ارزش‌های دینی ما را زیر سوال ببرد را نمی‌پذیرد.

حجت الاسلام ابراهیم فتحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قم، پیرامون پدیده مد‌گرایی، اظهار کرد: حس زیبایی و زیبا‌شناسی در فطرت انسان نهادینه شده است که بسیار مطلوب است، و مد درواقع نماد و شعار است که می‌خواهد یک حرف را بیان بیان کند، و همانطور که شعار دادن، نشانه حرف یک گروه خاص است، مد نیز همینطور است.

وی با بیان اینکه مد دارای یک پیام خاص است، گفت: اگر به لباس پلیس به عنوان یک مد نگاه کنیم، می‌بینیم که حاوی پیام نظم و قانونمندی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم تاکید کرد: حضرت رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: کسانی که خودشان را شبیه یک قوم نمایش می‌دهند از آن قوم می‌شوند، لذا باید توجه داشت، فردی که از یک مد پیروی می‌کند، به هویتی نرسد که مد برای او تصمیم گیرنده باشد.

فتحی تصریح کرد: زیمل، جامعه‌شناس آلمانی درباره مد گرایی می‌گوید: مد، یک فرآیند است که بر اساس کشمکش طبقات متضاد حاصل می‌شود، به عنوان مثال ثروتمندان که دارایی و ثروت بیشتری دارند یک گفتمان خاصی دارند حتی نوع پوشش، گفتار و لباسشان متمایز از افراد متوسط است، حال، فردی که در پی مدگرایی و الگو گیری از این فرد است در واقع شاید وضع مالی خوبی هم ندارد اما می‌خواهد شبیه یک فرد پولدار عمل کند که در این میان در کشمکش با نقاط متضاد قرار گرفته است و با آن موضع می‌گیرد.

وی افزود: اکنون گفتمان‌های جدیدی به وجود می‌آیند و مد‌هایی جدید را به عنوان ناهنجاری منتشر می‌کنند که این به فرهنگ کشور ما بر می‌گردد. اگر یک مد بر اساس فرهنگ کشور ما پذیرفته شود دیگر ناهنجار نیست، اما اگر بر اساس هنجار‌ها و آموزه‌های ما پذیرفته شده نباشد ناهنجاری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم درباره چگونگی شکل گیری نا‌هنجاری‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: فردی که می‌خواهد مدگرایی را ترویج دهد ابتدا در باور و اعتقادات مخاطب رخنه می‌کند و وقتی باور و ارزش‌های فرد تغییر کرد، پذیرش مسئله برایش راحت‌تر می‌شود، و در این میان نقش تبلیغاتی رسانه‌ها را نباید فراموش کرد، به عنوان مثال یک برند درباره کالایی تبلیغ می‌کند و باور مخاطب را برای استفاده از آن کالا متقاعد می‌کند، در همین راستا رسانه‌ها به تبلیغ آن محصول می‌پردازند و پذیرش آن کالا برای مخاطب سریع‌تر صورت می‌گیرد.

فتحی درباره رواج مدگرایی‌های منفی در جامعه تصریح کرد: اصل مدگرایی زمانی به وجود می‌آید که ما هنجار‌هایمان را از دست داده باشیم، و اگر هنجار‌ها و ارزش‌های ما ضعیف نشده باشد با این ضد هنجار‌ها مبارزه می‌کند.

وی درباره علل مد گرایی افزود: البته باید در نظر داشت که علل مد گرایی به دو چیز بر می‌گردد، اول تضعیف شدن هنجار‌ها و ارزش‌های خودمان و دوم سود طلبی تبلیغ کننده مد، که باعث می‌شود این مد‌ها بوجود آید.

فتحی در پایان تصریح کرد: اسلام با مد و تجدد مخالف نیست، اما مدی که ارزش‌های دینی ما را زیر سوال ببرد را نمی‌پذیرد، و باید ارزش‌ها ی معنوی را تقویت کنیم تا در برابر این ناهنجاری‌ها مقابله کنیم.  http://www.tasnimnews.com/Home/Single/165820آدرس:

انتهای پیام/ح